keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Bangkok

Olin Bangkokissa pitkän viikonlopun 22.-26.2. Oli mieleenjäävä, kuuma reissu. Paljon tuli nähtyä uutta, erilaista kulttuuria, köyhyyttä&vaurautta rintarinnan, TukTuk-ajelut tuli tutuksi, samoin katukeittiöt ja rotit. Nyt on Bangkok nähty ja koettu.

PE 22.2.

Kello soi 5.10 ja ylös piti nousta. Suihku vähän virkisti ja sitten päästiinkin matkaan. Mentiin Hung Homin asemalta bussilla lentokentälle, maksoi 33hkd, 3,3e, ja matka kesti vajaan tunnin. Lentokentällä oltiin ajoissa. Saatiin liput käteen ja sitten yritettiin rahaa vaihtaa, se onnistui toisessa paikassa mitä kokeiltiin. Vaihdoin 300hkd ja sain 10 000 baht:ia, eli noin 250e sain. Passintarkastus jonossa saatiin hämmästettyä yksi nainen, joka kovasti koitti laittaa meitä "visitors" jonoon, mutta oltiin vain, että meilläpä on viisumit olla täällä. Heh. Niin päästiin nopeampaan jonoon.

Matkaan lähdössä!

Lento meni hyvin ja nopeasti, 2,5h kesti. Hong Kong Airlines oli lentoyhtiö. Saatiin koneessa myös kiinalaiset onnekeksit! Ensimmäinen semmoinen mitä ikinä syön, siellä tosiaan oli sisällä ennustus ja mun keksissä sanottiin, että mun onnennumerot on 2 ja 9.

Bangkokin kenttä, Suvarnabhumi, oli aika kaaos. Saatiin kävellä paljon ja odottaa kauan, että päästiin passintarkastuksen läpi. Lopulta kuitenkin päästiin, ja sitten olikin edessä seuraava vaihe: etsiä tiemme hotellille. Olin kattonut jonkun bussin millä oltaisiin päästy, no kysyttiin vaikka keltä sitä, niin ei kukaan tiennyt mistään mitään. Lopulta joku nainen kysy minne ollaan menossa ja (tiedän, se huijas meitä) tarjosi taksia, ja kirjoitti oikein kuitin siitä meille, ja maksettiin siitä 1000bahtia, eli 25e. Mikä oli aivan liikaa, mutta eipä tiedetty sitä silloin. No, päästiin kuitenkin luksuskyydillä suoraan hotellinovelle, auto oli kunnon uusi Mitsubishi-tila-auto.

Hotellihuoneessa hetki ihmeteltiin ja sitten lähdettin katselemaan ympärillemme ja ettimään ruokaa. Ei kumpikaan tiedetty mistään mitään Bangkokissa ja oltin hieman hukassa. Saatiin kartta käteen ja sen avulla sitten suunnistettiin jonnekin ostarille, hieman oikoreittejä pitkin. (myöhemmin kävi ilmi että se ostari oli Bangkokin kallein ja julkkisten suosiossa). Syötiin siellä, ruokaa oli kyllä aika vähän eikä se ollut kovin hyvääkään. Palloiltiin siellä ostarilla hetki, mutta lähdettiin sitten kävelemään takaisin ja mentiin hotellille huilaamaan hetkeksi.

Pieni ärsytys oli ilmassa kun oli niiin sumuinen päivä, ettei taivasta näkynyt lainkaan! Eikä aurinkoa edes näkynyt. Onneksi se siitä sitten muuttui.

Illalla käytiin syömässä hotellin alakerran ravintolassa, ja saatiin kyllä yli-ystävällistä palvelua, tarjoilija tuli laittamaan ruokaliinat meidän syliin, vahti koko ajan muutaman metrin päästä kun syötiin ja tuli koko ajan kaatamaan lisää vettä pullosta. Söin Padthai, se oli hyvää kyllä. Koitettiin ruoan jälkeen mennä vielä tervetuliais"drinkeille", mitkä hotelli meille lupasi, se oli kuitenkin sitten kahvi/tee/vesi. Istuskeltiin siellä ja mietittiin, "täällä me nyt sitten vaan ollaan". Oli jännä fiilis kun niin nopeasti pääsi Thaimaaseen!

LA 23.2.

Mentiin eilen jo ajoissa nukkumaan, oli hieman väsy kun oltiin 5 aikaan noustu. Lauantaina herättiin sitten 9 aikaan ja mentiin aamupalalle, se oli kyllä positiivinen yllätys! Sai paahtoleipää! Jogurttia! Hedelmiä! Lihaa! olin aivan hymy korvissa kyllä tuon jälkeen. Hyvä alku päivälle.

Lähdettiin suunnistamaan kohti Lumphini-parkkia, joka oli muutaman kilometrin päässä meistä. Oli aika kuuma päivä, mittari näyttikin 34c matkanvarrella. Puisto oli kyllä hieno ja iso, siellä oli vihreää ja erittäin likaista vettä. Käveltiin siellä ympäri, otettiin kuvia ja nautittiin olosta. Istahdettiin hetkeksi nurmikolle, JA voitte kuvitella miten kiljuin ja nousin ylös kuin järkyttävän kokoinen gekko käveli vierestä. HYI. Niitä meni muutama siellä.. Vieläkin menee kylmät väreet kun niitä ajattelee.

Käveltiin takaisinpäin hotellille ja matkalla noustiin sitten tuktukin kyytiin! Oli aika hurjaa kyllä, välillä oli vähän olo, että täällä me ollaan keskellä 5-kaistaista tietä tälläisellä härvelillä. Mutta päästiin ehjänä hotellille ja oli mukavan viilentävä kyyti.

Hotellilla vilkaistiin ikkunasta altaille ja nähtiin, että sinnehän paistaa aurinko! Lähdettiin siis altaille nauttimaan olosta. Siellä oltiin ja odotettiin milloin Laura ja Markus ilmestyy jostakin, Laura on Elisan kämppis Suomessa. Yhtäkkiä ne sitten ilmestyi hissistä, ja siitähä se riemu repesi. :d Oltiin porukalla altailla ja vaihdeltiin kuulumisia. Lopulta päätettiin lähteä hotellin alakertaan syömään, söin jotain riisiä ja jotain lihaa, ei mitään erikoista.

Illemmalla lähdettiin käymään Baiyoke-tornissa, se oli 84. kerroksessa oleva näköalatorni, josta näki ihan ympäri Bangkokin. Matka sinne tornille oli kyllä mielenkiintoinen, (vielä jännempi kuin HK:ssa matka katsomaan ilotulitusta). Mentiin pienellä hissillä ensin 14. kerrokseen, se vei johonkin parkkihalliin ja siellä mietittiin, että mitä ihmettä. Eräs ystävällinen nainen opasti meidät sitten oikeaan paikkaan ja päästiin kuin päästiinkin lopulta 80. kerrokseen ja sieltä aina 84. asti. Oli kyllä huikea näköala! pari tuntia siellä oltiin, ja sillä välin hyvin vaihtui valoisasta pimeään niin näki molemmat puolet Bangkokia ylhäältä päin :)

SU 24.2.

9 aikaan ylös ja aamupalalle, nam! Sitten lähdettiin turisteilemaan, otettiin ensin jokilaiva läpi Bangkokin, siinä näki myös köyhempää seutua ja muutakin kuin ne hienot alueet. Perillä vaihdettiin TukTukiin (jouduttiin taas huijatuksi, mutta ei haitannut, kun saatiin ihan hyvä diili aikaan. Luettiin myöhemmin siis kirjasta tästä huijauksesta). Kun noustin laivasta niin mies tuli juttelemaan meille ja kysy minne ollaan menossa, sanottiin että Grand Palace -temppelialueelle. No, mies väitti ettei se ole auki ja piirsi ystävällisesti meille karttaan muutaman kohteen, missä kannattaisi eka käydä ja että tuktukilla päästään ja vain 20bahtia yksi tuktuk, 100bahtia on 2,5euroa. Noustiin tuktukeihin ja ajeltiin ympäri Bangkokin ja ensin mentiin Big Buddhaa katsomaan, hieno ja iso oli. Ne tuktuk-kuskit siis odotti meitä koko aika. Mentiin sen jälkeen sitten Black Buddhalle, ei kyllä ollut musta mikään niistä. Temppeleihin sisälle mentäessä piti aina oottaa kengät pois. Sen jälkeen sitten koitettin, että halutaan sinne temppelialueelle suoraan, ilman sitä kolmatta paikkaa. No, tämä ei käynyt niille kuskeille, ja lopulta sitten suostuttiin menemään käymään siellä. Ne vei meidät johonkin räätäli-liikkeeseen, pyörähdettiin siinä sisällä, 1min, ja ei todellakaan ostettu mitään ja sitten lähdettiin, että nyt sitten mennään sinne Grand Palacella. Nyt ne kuskit sitten vei meidät sinne ja maksettiin niille se 20bahtia, eli 50snt päästiin ajelemaan ympäri Bangkokia tuktukilla!

Etittiin ruokaa ja päädyttiin syömään semmoiseenkin katukeittiöön, että ihme ettei maha mennyt sekaisin. Oli tosi kuuma päivä! Mentiin sinne temppelialueelle, ja ei osattu Elisan kanssa pukeutua.. Niin jouduttiin mennä lainaamaan semmoset pitkät hameet, että päästiin edes sisälle sinne. Se hame oli niin kuuma, ja piti olla pitkähihainen paitakin päällä, niin johan siellä meinasi paistua.

Temppelialuuelle maksoi 500bahtia sisälle. Se oli hieno alue, ja oli valtavia ja koristeellisia ja näyttäviä temppeleitä kyllä. Kannatti käydä. Siellä käveltiin ja katseltiin ja ihmeteltiin.

Sen jälkeen päätettiin ottaa oikea taksi, PINKKI!, takaisin hotellille. Oli kyllä semmoiset neuvottelut taksikuskin kanssa että päästiin minne haluttiin :D

Yritettiin mennä ostamaan muutama juoma illaksi, niin saatiin todeta, että tässä maassa ei myydä alkoholia klo 14-17 välillä lainkaan.

Mentiin hotellille huilaamaan, tai mentiin siis altaille olemaan. Lähdettiin sitten käymään kaupassa ja syömässä. Lopulta Markuksen kanssa haluttiin vaan ruokaa ja mentiin KFC:heen, mikä pettymys! Annos oli niiiiiiiiin pieni, ettei mitään järkeä. Syötiin ja puhuttiin, että joo mennäänpä mäkkäriin. Mäkkäri pelasti illan taas. Vaikkakin sitten Elisa haki kahvin samasta mäkkäristä ja näki HIIREN juoksevan pitkin sitä mäkkärinruokatiskiä... Eipä onnistuisi tuollainen Suomessa, miettikää millaiset terveysviranomaiset sinne ryntäisi paikalle :D

Illalla hengailtiin porukalla ja meinattiin lähteä katsomaan joku kuuluisa Skybar! Tästä tuli mielenkiintoisin baarireissu ikinä. Otettiin taksi sinne skybarille, no paikka oli jonkun 5 tähden hotellin yläkerrassa. Päästiin hotelliin sisälle, ja se aula oli "wau!", mutta sitten koitettiin hissillä mennä ylös, niin ei päästykään enää, miehiltä vaaditiin pitkät housut. Eli paikka vaihtoon. Pihalla bongattiin taksikuski, jolle mentiin kartan kanssa kartoittamaan että missä olisi joku baari minne pääsee ilman suoria pitkiä housuja. Kuski otti kyytiin, pisti levyn soimaan ja volyymit täysille! Naurettiin, että tässähän meillä on omat bileet. Oli melkoinen kyyti, mutta oli hauskaa ja naurettua tuli. Ajeltiin siinä ympäri Bangkokia sitten. Lopulta se myös vei meidät johonkin baariin, Schock39, oltiin siellä ehkä 30min, ja lähdettiin pois, siellä soi musiikit kovemmin kuin ikinä missään!

Päätettiin sitten kävellä sieltä takaisin hotellille. Marssittiin lähimpään 7/11 kartan kanssa ja kysyttiin, että missähän me ollaan. Saaatiin selvyys siihen asiaan ja meidän piti oikeastaan kävellä vaan suoraa tietä että päästään hotellille, matkaa oli vajaa 2km. Lähdettiin kävelemään, rauhallisesti ja leppoisasti. Näki vähän yöllistäkin Bangkokia sitten. Sitten tulikin pieni pulma vastaan, yhtäkkiä jalkakäytävä loppu ja edessä oli vain irtokoiralauma, ketkä haukku ja murisi meille.. Oltiin, ettäjoo tuonne ei mennä. Meinattiin, että no mennään tuota kävelysiltaa yli ja toiselle puolelle kävelemään. No, siellä sillalla oli toinen koiralauma, ihan yhtä äkäisiä kuin ne ensimmäisetkin. Hmm. Mentiin alas ja naurettiin, että joko nyt otetaan taksi tai tuktuk. Sillalla kuitenkin käveli joku paikallinen mies, hätisti koirat pois ja sanoi, että tulkaa vaan. No, mentiin siitä sitten läpi. Niitä koiria oli alhaalla vielä lisää, mutta siitä käveltiin vain nopeaati ja pokalla läpi. Selvittiin!

Loppumatka meni hyvin ja naurettiin, että johan on ilta ollut. Ainakin jää mieleen :D päästiin lopulta väsyneinä, mutta onnellisin takaisin hotellille. Semmoinen reissu se.

MA 25.2.

9 aikaan aamupala perinteiseen malliin ja mentiin sitten tutkimaan, mistä löytyy airtrain, millä pääsee lentokentälle. Se löytyi, ja päätettiin sillä mennä kentälle.

Mentiin altaille makaamaan, ei sinne ekaan tuntiin edes aurinko paistanut. Sitten alkoi paistaa, lilluttiin vedessä, nautittiin lämmöstä ja hengailtiin siellä. Syötiin siinä altailla vielä.

Lähdettiin sitten shoppailemaan! Oli kyllä kuumin päivä reissun aikana. Huh. Suunnattiin ensin MBK-ostarille, sieltä löydettiin semmoinen "koju"alue, siellä oltiin ja osteltiin, muutama mekko ja paita tarttui mukaan. Käytiin syömässä Burger Kingissä, voi sitä riemua kun sai "oikeaa" ruokaa!

Mentiin tutkimaan vielä Siam Squaren liikkeen ja ostarit, hienojahan ne oli ja kalliita, mentiin kuitenkin meidän lähikujille ja niihin kojuihin takaisin, muutamat kengät ostin ja laukun. Oli vaan niin kuuma. Hiki vain virtasi, vaikka kello oli jo 8 illalla. Lopulta päästin takaisin hotellille, edessä oli heippa- sanomiset Suomeen palaajille, (oli kyllä hieman olo itselläkin, että voisinko vaan lähteä takaisin Suomeen....) ja pakkaaminen!

TI 26.2.

9 ylös, aamupala, viimeiset shoppailut ja sitten kuumuudessa kohti lentokenttää, airtrain maksoi 45bahtia ja kesti reilun 30min. Kenttä oli sekava ja iso, päästiin lopulta oikealla puolelle, ja sitten se suuri pettymys, koko kentällä ei myyty yhtäkään postikorttia!! Joten, anteeksi vain kaikki, mutta mulla ei ole yhtäkään postikorttia koko Thaimaan-reissulta :( Eli en voi niitä kenellekään lähettää.

Lento lähti 13.50, perillä oltiin 17.30 Hong Kongissa ja siitä vielä bussilla halsseille, väsyneenä perillä ja puhelin kädessä meni bussimatka kun oltiin tosiaan ilman nettiä koko loma.

Semmoinen reissu se! Paljon uusia kokemuksia ja kerrottavaa :) Nyt on Bangkok nähty ja koettu, mieleen jäi lämpö ja erilaisuus, miten siellä on erilaista Hong Kongiinkin verrattuna. Hyvä reissu, kiitos kaikki! :)