torstai 4. huhtikuuta 2013

turistiviikko!

Olisikohan aika päivittää blogia! Viimeiset viikot on mennyt kuin unessa ja aika on mennyt aivan mielettömän nopeasti. Parasta oli kun Tuomo tuli tänne 25.3.-2.4. ja siitä ajasta ajattelinkin nyt kirjoittaa ja kuvia tulee paljon!

Maanantaina 25.3. klo 16 oltiin paikassa Hong Kong International Airport! Nähtiin kentällä myös Miiro perheineen, maailma on pieni jälleen kerran! Bussilla kuljettiin läpi Hong Kongin ja ihmeteltiin sumuista maisemaa. Sumua oli aivan mielettömästi silloin. Tultiin bussilla Hung Homiin asti, käveltiin hotellille, kirjauduttiin sisään, hengähdettiin hetki ja sitten lähdettiin kohti Hallsseja! Käytiin matkalla syömässä, tuli itsekin maistettua uusia ruokalajeja (mitä en olisi itse kyllä uskaltanut tilata), syötiin won toneja, papuja ja jotain lihaa, jossa oli paljon läskiä. Käytiin Hallsseilla ihmettelemässä, millaista se meidän asuminen täällä on ja käytiin Elisaa moikkaamassa. Suunnattiin kaupan (missä Tuomolla riitti ihmeteltävää :D) kautta hotellille ja oli aika vilkaista tiistain midtermin aineistoa...

Tiistaina 26.3. Lähdin kouluun puoli kahdeksitoista, ja Tuomo lähti itsekseen kiertelemään. Meillä oli englannin midterm ja tuntui se ihan menevän. Paljon tuli kirjoitettua ja käsi olikin krampissa sen jälkeen :D Tuomo tuli koululle ja naurettiin Elisan kanssa kun se kertoi missä kaikkialla oli käynyt ja millä liikkunut, että sehän osaa kohta kulkea paremmin täällä kuin me ja on käynyt erilaisemmissa paikoissa. Tuomo tuli meidän kanssa sitten illan luennolle vielä! Oltiin reippaita koululaisia.

Koulun jälkeen mentiin syömään, mentiin Dumpling Kingssiin kun muut ei ollut auki, siellä oli perus niitä dumplingsseja ja ihmeellistä nuudelikeittoa .. Käytiin toista ruokakauppaa ihmettelemässä. Ilta menikin sitten keskiviikon tenttiin lukiessa.

Keskiviikkona 27.3. Oli aikainen herätys kun kello soi 6.50 ja 8.30 piti olla tentissä, oli kyllä ihmeellisin tentti koskaan, sai olla kaikki kirjat ja materiaalit mukana ja sai käyttää tietokonetta/ipadia/puhelinta yms. JAopettaja sanoi, että voitte katsoa tentit ja mennä sen jälkeen hakemaan aamupalaa jos on nälkä! No, ei sieltä kukaan lähteny, kaikki alkoi tehdä tenttiä ja opettaja meni jonnekin. Kohta se tuli takaisin kassillisen myslipatukoita kanssa, ja kysy, kenellä on nälkä, kuka tarvitsee energiaa kokeen tekemiseen? Sitten se alkoi viskoa niitä myslipatukoita niille ketkä niitä halusi :D naurettiin siellä ja tehtiin tentti.

Tentin jälkeen lähdettiin Tuomon kanssa seikkailemaan ja ajeltiin metrolla ensin Centralilta Wan Chaihin, käytiin Forever 21 -liikkeessä ja parissa muussa kalliissa ja lähdettiin sitten takaisin Centralille tarkoituksena syödä, no ne ruokapaikat ei olleet vielä auki mihin koitettiin niin lopulta ajeltiin metrolla aina Jordaniin asti ja odotettiin sielläkin hetki että se paikka aukesi. Mentiin syömään korealaista ja maistoin jopa Kimchiä. Ruoka oli alkuun vähän pettymys kun se oli kylmää ja mulla oli kamala nälkä, mutta liha oli kyllä parhainta mitä oon täällä syönyt ja olin tyytyväinen annokseen, nam! Seikkailtiin vielä hetki ja mentiin sitten käymään hotellilla ja oli pakko ottaa pienet päikkärit. Oli aika suunnata viinikurssille! Tuomo lähti yksin seikkailemaan taas. Nähtiin koululla sitten kun pääsin kurssilta ja lähdettiin subwayhin syömään ja sitten teekauppaan, on täällä kyllä kallista teetä! Ja mentiin rantaan katsomaan valoshowta. Oltiin vähän turhan kaukana niin kaikki valot eivät näkyneet.

Käveltiin rantaa pitkin takaisin Hung Homiin, kävin halsseilta hakemassa tavaraa, käytiin kauppoja vielä matkalla ihmettelemässä ja suunnaksi hotelli. Väsy oli.

Torstaina 28.3. Sai nukkua kerrankin, vaikka meillä kyllä oli kello puoli 9 soimassa, mutta minähän en sitä kuullut vaan heräsin puol 11 ja kysyin, että onko kello jo soinut .. :D Syötiin aamupala ja päätettiin mennä lounaalle kuitenkin, kun oli suunnitelmissa mennä OceanParkkiin, käytiin meidän lemppari thaipaikassa lounaalla, ja siellä kun oltiin niin alkoi tulla vettä semmosta tahtia että jäi OceanPark väliin. Vettä tuli aivan mielettömästi! Mentiin käymään hallsseilla ja vaihdoin kengät, lenkkarit jalkaan niin kestää edes vähän vettä.

Ajatelttiin sitten, että no mennään museoihin, no eikä mitä, museothan oli kiinni näin torstain kunniaksi. Pyörittiin sitten siellä satamassa ja käytiin ottamassa kuvia Avenue of the Starssilla.

Päätettiin lähteä Mongkokkiin shoppailemaan, eli mentiin Mongkokin asemalle, tarkoituksena mennä isoon elektroniikkapaikkaan, päädyttiin Fortressiin ja muuhun elektroniikka kauppaan, ne oli vähän kuin Gigantti Suomessa, Tuomo osti kameran! Eli loppuviikko oltiin molemmat kamerat kaulassa turisteja. Kierrettiin vielä Ladies Market ja muutama kauppa ja käytiin syömässä frozen youghurt, nam. Vettä satoi yllättäen ja meillä oli painavat kantamukset. Mentiin hotellille, hengähdettiin hetki. Lähdettiin sitten Hallsseille käymään, Iina ja Elisa oli täällä ja me varattiin tyttöjen kanssa reissu Singaporeen! :) Käytiin Tuomon kanssa testaamassa paikallinen mäkkäri vielä, eli sieltä iltaruoka.

Perjantaina 29.3. Lähdettiin aamukävelylle ja käveltiin ja katseltiin Hung Homia ja mentiin Starbucksiin välipalalle. Päätettiin oikeasti mennä museoon ja mentiin bussilla Cultural Centrelle ja kierreltiin ja mietittiin, että haetaanpas kätkö. Kätkö löytyi, mutta sitten ei ollut kynää niiin mentiin Art Museoon, kierrettiin museo, ei ollut oikein kummoinen. ja haettiin kynä sieltä! Mentiin loggaamaan kätkö ja sitten käveltiin Cultural centren läpi ja päästiin yhdelle Hong Kongin nähtävyyksistä, kellotornille.. Se on aikoinaan ollut Kowloonin saaren korkein rakennus, täällä ei silloin varmaan ollut yhtään mitään muuta vielä :D

Mentiin TST:ltä lautalla yli Centralille ja sieltä sitten käveltiin keskustaan ja mentiin syömään dimsumeja! NAM! Ne oli kyllä hyviä, possupullat varsinkin. Jatkettiin sieltä matkaa metrolla Wan Chaihin, käveltiin googlemapsin avustuksella ja päästiin siihen pubiin mihin haluttiinkin. Istuttiin siellä hetki ja toinen ja lähdettiin sitten lautalla takaisin TST:lle. Tälllä kertaa lauttaa kiikutti sen verran, että mulle tuli erittäin huono olo ja hetken sain koota itseäni kun päästiin maihin. Ei ole lautat mua varten ei. Lähdettiin sitten seikkailemaan busseilla, mentiin ensin väärään bussiin, tai no oikeaan bussiin mutta väärään suuntaan :D löydettiin sitten toinen bussi ja päästiin Temple Street Night Marketille. Se on kans yks Hong Kongin top10 nähtävyyksistä, kierreltiin se ja mukaan tarttui syömäpuikkoja. Lähdettiin taksilla takaisin Hung Homiin, hyvin huomasi taas kerran, miten kuski oli ensin erittäin ennakkoluuloinen, mutta sitten kun sanoin paikan kiinaksi hänelle minne halutaan, niin heti muuttui ilme ja päästiin kyytiin. Mentiin vielä paikalliseen jälkkäripaikkaan syömään flakechocolate ja flakemango :D se on vähä ku höylättyä jäätelöä. Illalla pidettiin vielä leffailta ja tv:nä toimi Tuomon puhelin :p

Lauantaina 30.3. Päätettiin lähteä bussiseikkailulle ja lähdettiin kohti Stanleyä, se on Hong Kongin saarella ihan etelässä. Sinne pääsi kahdella bussilla, Centralilla vaihdettiin ja sieltä meni suora bussi sinne asti. Maisemat oli kyllä hienoja! Oli vuoria ja pieniä katuja mitä reunusti kallioseinät. Oli paljon metsää ja vihreää. Bussi meni tosi korkealla aina välillä, ja välillä myös semmoista vauhtia pienillä teillä, että tuli olo ettei tarvitse vuoristorataan mennä kun riittää että menee tämän bussin kyytiin. Päästiin kuitenkin ehjinä perille, jäätiin Stanley Plazalla pois.

Käytiin ensin syömässä ja sitten käveltiin rannassa ja otettiin kuvia. Se oli kunnon turistipaikka, ja kerrankin ruokalistat oli enemmän englanniksi kuin kiinaksi! ja muutenkin siellä oli enemmän länkkäreitä kun paikallisia, wuhuu. Mentiin kiertämään Stanley Market, se oli vähän laadukkaampi ja kivempi kuin nuo muut marketit. Tuokin on yksi Hong Kongin top 10 nähtävyyksistä. Ostin kiinalaisen mekon vihdoin! tai Tuomo osti, kiitos :* Vettä alkoi sataa ja käytiin hakemassa jätskit ja sitten lähdettiin bussilla kohti kaupunkia. Bussinumero 6 menee sinne :) Tarkoitus oli jäädä matkalla pois ja käydä rannalla mikä nähtiin menomatkalla, mutta vettä tuli niin paljon niin ajeltiin suoraan kaupunkiin. Mentiin hotellille ja sitten mentiin hallsseille pesemään pyykkiä! pelattiin pingistä, jajoo, mulla meinasi mennä hermot kun en oikein hallinnut lyöntejä :D Hyvin Tuomo kuitenkin jaksoi pelata mun kanssa! Vettä tuli sinä iltana aivan vaakatasossa! Käytiin syömässä vielä korealaisessa paikassa, dumplingseja ja keittoa, se on hyvä paikka ja halpa.

Hyvin näkee miten oli kostea ilma kun mun hiukset menee aivan kiharalaineille, niin kuin melkein joka päivä täällä!

Sunnuntaina 31.3. Päätettiin taas mennä bussiajelulle, nyt otettiin suunnaksi kaakkois-rannikko, siellä oli golfkeskus ja ranta, ja minigolf! Sinne pääsi taas kahdella bussilla, vähän sai seikkailla että päästiin busseille, mutta päästiin perille! Paikka oli pieni ja tiet oli pieniä myös! Paljon näkyi taas metsää ja vihreää. Paikan nimi oli Shek O. Mentiin rannalle kävelemään ensin, oli siellä porukkaa uimassa vaikkei ollut mikään lämpimin ja aurinkoisin päivä. Kierreltiin siellä ja napsittiin kuvia, pelattiin sitten minigolfia! Jee :D Paikka ei ollut mitenkään kaunis tai  erityisen viihtyisä. Lähdettiin bussilla mutkittelemaan takaisin kaupunkiin ja mentiin Vietnamilaiseen ravintolaan syömään, jolla on Michelin tähti maininta! :) Oli kyllä hyvää ruoka, eikä ollut kallistakaan edes. Oli kyllä nam!

Mentiin metrolla sitten Austiniin, ja ajateltiin mennä korkeimpaan baariin mitä löytyy (mistään?), O-zone. Löydettiin lopulta tiemme sinne, sinne piti mennä kauppakeskuksen ja hotellin läpi, kalliin hotellin! ja meiltä tuli 5 kertaa joku kysymään, voinko auttaa, minne olette menossa. Päästiin ylös 118. kerrokseen, mutta sielläpä oli niin sumuista ja sateista, että ekat 2min näki jonnekin, mutta sitten tuli pilvi ja oltiin pilven sisässä. Lähdettiin pois sieltä sitten. Ajateltiin mennä alhaalla, jossain 10. kerroksessa katsomaan maisemia, mutta päädyttiinkin taksijonoon ja ajeltiin sitten taksilla Hung Homiin takaisin.

Saatiin taksijonossa lappu, missä oli taksinnumero, jos meiltä jotain jää taksiin niin voidaan ottaa yhteyttä siihen. Se oli kallis hotelli minkä edestä taksi otettiin, ja ne luuli että me asutaan siellä :D

Hyvää Pääsiäistä!

Maanantai 1.4. Aprilliä! Huhtikuu tuli. Lähdettiin kävelylly Hung Homiin ja ensin mentiin yhteen temppeliin, mikä oli aivan meidän hotellin vieressä. Siellä oli kyllä semmoinen savu ilmassa ettei koskaan. Käveltiin vähän pohjoisempaan, missä en ollut itsekään käynyt ja löydettiin kiva puisto. Siellä oli paljon kilppareita! ja muutenkin vihreää :) Käveltiin rannassa ja haettiin yksi kätkö. Mentiin korelaiseen paikkaan lounaalle ja jatkettiin Hung Hom kävelyä sen jälkeen. Illalla mentiin rantaan kävelemään vielä ja ottamaan kuvia.

Temppelistä

Tiistai 2.4. Mun piti suunnata kouluun päivällä, sitä ennen tuotiin tavarat tänne meidän hallsseille ja Tuomo lähti vielä kiertelemään kun me mentiin kouluun. Tuomon kanssa vielä käytiin Hung Homissa syömässä ja koitettiin mennä jälkkäripaikkaan jälkkärille, tilattiin 2 samaa oreo-jälkiruokaa, toinen tuli, toista ei kuulunut ei millään, kysyttiin sitä, niin ei, työntekijät vain kuori hedelmiä siellä. Lopulta uudestaan kysymään, siellä se oli valmiina meidän mielestä, kun nähtiin se pöydällä, mutta ei sitä voinut meille kuulemma antaa vielä. Lähdettiin pois ja maksettiin vain yksi. Ihme paikka. Mentiin sitten lohdutusjätskille mäkkäriin, se myyjä olisi varmasti ymmärtänyt enemmän suomea kuin englantia, tilattiin 2 suklaa sundaeta, myyjä väänsi sanan "chocolate" muotoon "sukulaadi", meinattiin sanoa sille suomeksi "2 suklaa sundae", olisi varmasti ymmärtänyt :d Tultiin hallsseille hengaamaan kun sää näytti parhaat puolensa ja vettä tuli aivan kamalasti! 8 aikaan oli aika lähteä kohti lentokenttää :( Sinne se Tuomo lähti. Oli ihana viikko, KIITOS <3

Nyt loppuviikko menee sitten kouluhommia tehden, huhhuh. JA 22.5. minä tulen Suomeen! Saatiin eilen tietää tenttipäivät. See you soon!