lauantai 27. huhtikuuta 2013

China - Shenzhen

Eilen lähdin sitten vihdoin käymään oikeasti Kiinassa, the mainlandissa. Vähän historiaa,

"Hong Kong oli pitkään Britannian hallinnassa. Hong Kong selvisi Taiwanin ohlella kommunismilta, joka valtasi manner-Kiinan 1949, Hong Kongiin jäi perinteinen kiinalainen kulttuuri ja sananvapaus. Vuonna 1999 Hong Kong siirtyi Kiinan hallintaan periaatteella "Yksi maa - kaksi järjestelmää". Hong Kongilla on perustuslaissa taattu suhteellisen korkea autonomia, mm. oma lainsäädäntö, valuutta, tulli, lentoliikenneoikeudet ja maahanmuuttolaki. Vain puolustus ja diplomaattiset suhteet ovat Pekingin keskushallinnon alla."

Eli, Hong Kong on itsenäinen Kiinan osa, ja täältä tosiaan tarvitsee erikseen viisumin että pääsee Kiinan puolelle.

Lähdettiin perjantaiaamuna metrolla kohti Kiinaa, metromatka kesti noin 40min. Rajalla mentiin ensin Hong Kongin rajan yli ja hetki oltiinkin ei-kenenkään-maalla. Haettiin viisumit, maksoi 168 Kiinan rahaa, eli noin 20e. Lopulta päästiin rajan yli Kiinaan asti, ei sitä kyllä liian helpoksi ole tehty, kylttejä ei oikein ole, ja pieniä lomakkeita sai monta täyttää. Passintarkastaja ei varmaan ollut koskaan nähnyt Suomen passia aiemmin, tutki sen verran tarkkaan mun passin kannesta kanteen, varmaan ihmetteli takakannen lumihiutaleita ja sivuilla juoksevaa hirveä. No, päästiin kuin päästiin rajan yli ja sitten odottikin seikkailu.

Miten löytää taksi? Haluttiin oikea taksi, eli auto missä lukee taksi päällä. No semmoinen olikin vaikea löytää. Lopulta kuitenkin selvittiin tästä haasteesta, ja sitten onneksi oli hotellin osoite kiinaksi ylhäällä, kun tuolla ihmeiden massa ei juuri kukaan puhu englantia.

Käytiin tyttöjen hotellilla heittämässä tavarat ja mentiin sitten takaisin rajan lähelle ostoskeskukseen. Siellä pyörittiin ja muutama juttu tarttui mukaan. Ei siellä ollut kyllä niin halpaa mitä odotti, täällä Hong Kongin marketeilla on halvempaa kuin mitä tuolla oli!

Oli myös outo reaktio kun astuttiin jonnekin kauppakeskuksen lukuisista käytävistä niin myyjä alkavat kuorossa huutaa "hei miss, do you want handbag, watch etc" myyjät tosiaan toistelivat näitä samoja ja nousivat kuin aaltona seisomaan kojujensa edestä kun mentiin lähelle. Ei voinut kuin nauraa tälle reaktiolle. Oli se hieman ärsyttävää ja raivostuttavaa, mutta huumorilla huumorilla, ja suosittiin sitten semmoisia hiljaisempia kauppoja.

Kierreltiin ulko-aukiolla ja oteltiin pakollisia turistikuvia. Ei siellä oikein ollut kuvattavaa, ja oli aika karun näköistä. Mulla oli Tuomon vanha kamera mukana, ja sillä koitin opetella kuvia ottamaan. Päädyin itse myös kuvauskohteeksi, eräs aasialainen nuori turistipariskunta tuli kysymään "can we take a photo with you" päädyin sitten poseeraamaan sen tytön kanssa. Kai se oli hieno nähtävyys nähdä blondi Kiinassa :D

Lähdettiin sitten lopulta taksilla Queen's Spahan. Matkakumppani hienosti puhui meidät kiinaksi oikeaan paikkaan! Löydettiin perille ja päästiin sisällekin, sitten alkoikin yksi hämmentävimpiä kokemuksia ikinä, meidät ohjattiin pukuhuoneisiin, annettiin pyyhe, käskettiin ottaa vaaattee pois, no hetki mietittiin ja toteltiin sitten, oltaisiin vaan haluttu hierojalle, mutta eikai siinä sitten. Meidät käskettiin suihkuun. Sen jälkeen meille annettiin paperiset alushousut! kevyet paita ja housut, puettiin ne ja sitten meidän ohjattiin eri kerrokseen nojatuoleihin istumaan. Heti tultiin kysymään mitä hoitoja halutaan ja mitä juotavaa.

Otin jalkahieronnan, selkähieronnan ja päähieronnan, jokainen kesti 45min ja ne sai kaikki siinä samassa tuolissa. Samalla sai syödä kaikki hedelmiä. Siinä oli helppo olla ja rentoutua. Hierojille piti antaa tippiä, joka merkattiin niiden lappuun ja maksettiin sitten pois lähtiessä. Hierojat eivät meidän ymmärryksen mukaan saa muuta palkkaa kuin nuo tipit. Paikka oli hieno ja siellä oli porukkaa. Valittavana oli vaikka mitä hoitoja aina korvanpuhdistukseen saakka! Sielläkin 2 työntekijää 100 varmaan puhui englantia. Miettikää mitä nuokin ihmiset voisivat tehdä, jos vain osaisivat englantia.

Tuolla vierähtikin sitten 4 tuntia ja sitten saatiin laskut taisteltua maksettua, hintaa tuli 35e koko spa-käynnille, ei paha, ja kyllä sitä joskus voi vähän hemmotella itseään.

Lähdettiin sitten Span ilmaisella kyydillä takaisin Lo Wu- raja-asemalle ja sitten olikin minulla aika suunnata takaisin Hong Kongin puolelle.

Oli hieno reissu, ja Kiina, no se oli niin Kiina. Nytpähän on käyty sielläkin! Voi sanoa käyneensä oikeasti Kiinassa ja passikin sai taas muutamat uudet leimat.

Hyvä reissu ja hyvää seuraa :)