maanantai 22. huhtikuuta 2013

Singapore <3

Neljä päivää - kolme yötä meni Singaporessa. Singapore oli aivan uskomaton, aivan ihana kaupunkin. Ei riitä sanat ehkä kertomaan kaikkea, mutta tykkäsin todella paljon ja jos siellä olisi hieman vähemmän lämmintä niin voisin erittäin mielelläni viettää loppu vaihtoaikani siellä! Loma oli erittäin onnistunut, hieno kokemus! Suosittelen kaikille erittäin lämpimästi! ;)

Torstaina 18.4. Oli vuorossa aikainen herätys ja suunta kohti tuttua bussiasemaa ja tutulla bussilla lentokentälle! Tällä kertaa päästiin tutustumaan terminaali 2. Lento täältä Singaporeen kesti 3h 40min, meidän lähtöportti muuten oli yllättäen taas todella kaukana. Lento meni hyvin ja sujuvasti. Pian jo päästiinkin laskeutumaan Singapore Changhi-airportille.

Lentokenttä oli tosi siisti ja selkeä, sieltä pääsi suoraan metrolla kaupunkiin. Tykästyin Singaporeen heti ensi askeleilla, kaikki se siisteys, helppous, selkeys, se että on kunnon englanninkieliset opasteet, ihmiset ystävällisiä ja avuliaita. Metro-systeemi oli tosi helppo, saatiin liput ja päästiin metroon. Metro meni siitä maanpäällä eikä maan alla.

Ulkona oli kirkasta ja aurinkoista, käveltiin aika pitkä matka hotellille, mutta siinä samalla nähtiin kyllä Singaporea ihan laidasta laitaan, oli hienoja taloja, ja isoja kerrostaloja ja muutama vähän rähjäisempi talo, mutta niistäkään rähjäisistä ei mikään ollut sellainen kuin täällä Hong Kongissa, täällä oikeasti on rähjäisiä taloja. Hotellille check in ja sitten kaupunki tutkimaan!

Mentiin metrolla Marina Bayhin. Ulkona odotti mykistävä näky! Ihania, kauniita rakennuksia. Ihasteltiin niitä ja oltiin aivan pää pyörällä. Edelleenkin ihastuin joka hetki enemmän ja enemmän Singaporeen.

Käytiin Marina Bayn rakennuksissa, valtava ostoskeskus! Kierreltiin ja käveltiin siellä ja ihasteltiin hienoa Marina Bay hotellia, nuo kolme valtavaa tornia on hotellia. Koitettiin päästä sinne ylös, mutta sinne alkoi dresscode kuudelta, eli päätettiin mennä joku toinen ilta.

Lähdettiin metrolla Rafles Place:n, sieltä löytyi ihana food court, josta löydettiin Vietnamilainen koju, ja namnam ruokaa!

Niin hyvää ruokaa!

Lähdettiin metrolla Promenadelle, sieltä käveltiin tuonne maailman suurimman maailmanpyörän alle. Ei menty ajelulle, mutta katseltiin ja ihasteltiin sitä tovi. Oli se kyllä valtava! ja hieno.

Kuva on otettu formularadalta! En tajunnut sitä siinä hetkessä, että hei me ollaan formularadalla, mutta niin sitä vaan oltiin! ;)

Mentiin Marina Bayhin takaisin kävellen ja mentiin katsomaan maailman hienointa valoshowta. Valoshow oli aivan eri luokkaa kuin Hong Kongissa. Se oli niin vaikuttava. WAU! Musiikki, valot ja vesitehosteet, se oli jotain niin vaikuttavaa. Suu auki sitä ihasteltiin ja kun lopussa alkoi soida ”What a wonderful world”, niin kieltämättä oli helppo yhtyä noihin sanoihin ja todeta, että elämä on ihanaa ja kaikki on oikeasti hyvin. Jäätiin rantaan vielä istumaan ja ihastelemaan maisemia.

Siinä valoshow! Ei ala alusta vielä ihan hienoimpana, mutta kelatkaa vaikka puoliväliin :)

Perjantaina 19.4. Haettiin aamupalaa 7/11:stä, kun hotelliin ei kuulunut aamupalaa. Todettiin myös se, että Singaporessa ei missään ole penkkejä! Vaikka on puistoalueita, niin ei sieltä kyllä penkkejä löytynyt, syötiin aamupalaa siis yhdellä parkkipaikalla kivetyksen reunalla istuen. Päivä oli vähän harmaampi ja viileämpi kuin edellinen.

Lähdettiin metrolla kohti Archade roadia, se oli kallis ostoskatu ja siellä kohosikin niin Louis Vuittonin, Guessin kuin Cuccinkin liikkeet. Katu oli vaikuttava. Löydettiin myös kuuluisa ColdStone-jäätelöpaikka, NAM! Oli kyllä hyvää jäätelöä. Käveltiin katua pitkin lisää, ja sitten sade yllätti. Alkoi sataa aivan kaatamalla vettä, ei ole Hong Kongissakaan koskaan satanut niin kaatamalla vettä kuin tuona hetkenä. Päästin metroaseman katokseen suojaa ja lähdettiin sitten metrolla kohti Marina Bayta, kierreltiin ja katseltiin siellä, otettiin kuvia ja ostettiin kortteja! Jee tältä reissulta sai siis korttejakin :)

Sade hellitti ja lähdettiin kohti Singapore Zoo:ta! Sinne oli matkaa, metrolla ja bussilla, päästiin perille, liput käteen ja sitten katsomaan Elefantti showta! Oli kyllä vaikuttava. Norsut oli isoja ja taitavia, ne totteli ja teki temppuja. Oli kyllä vaikuttava show.

Kierreltiin eläintarhaa ja nähtiin kaikkia ihania, ja ei niin ihania, eläimiä. Oli kyllä hieno ja mahtava eläintarha, se on rakennettu sademetsään ja eläimet on luonnollisissa oloissaan, häkkejä ei ollut kuin muutamilla eläimillä, aitaukset oli kaikilla, mutta nekin oli sen näköisiä, että kyllä ne eläimet niistä yli pääsee jos oikeasti haluavat. Eläinpuisto oli todella vaikuttava, näyttävä ja oikeantuntuinen. Siellä oli ilo kierrellä ja katsella eläimiä.

Turisteja :D

Jellonat

Kilpparilampi

Pingut

Seikkailtiin takaisin keskustaan ja mentiin Marina Bayhin käymään ja mentiin Rafles Place:n syömään. Käveltiin sen jälkeen Marina Bayn vastarannalla ja jäätiin sinne istuskelemaan ja ihailemaan maisemia. Nähtiin valoshow tällä kertaa toiselta puolelta, valot näkyi paremmin, mutta ne vesielementit ei näkynyt. Oli hieno ilta.

Lauantaina 20.4. oli kuuma päivä! Aurinko paistoi heti aamusta alkaen. Haettiin aamupalaa metron viereisestä leipomosta ja nautittiin ne ainoilla penkeillä mitä löydettiin, eli bussipysäkillä. Ajeltiin metrolla Harbour Fronttiin ja mentiin cabelcarilla Sentosa-saarelle! WAU! Näköalat cabelcar:sta oli kyllä hienot! :)

Sentosalla kierreltiin, ihmeteltiin ja käveltiin. Löydettiin vähän hiljaisempi reitti alas rantaan, meni metsässä kävelypolku, se oli ihan sademetsää sieltä keskeltä. Päästiin rantaan ja se näky oli aivan uskomaton! Ne palmut, se hiekka ja se meri. WAU! Sitä tuijoteltiin ja todettiin ”nyt on helppo hymyillä” :) Oli hieno hetki. Hengailtiin, syötiin ja käveltiin takaisin ylös. Käytiin perhoslaaksossa katsomassa hienoja perhosia! Ne oli aivan valtavia ja värikkäitä!

oli myös kamalia torakoita

Palattiin takaisin pääsaarelle ja mentiin sinne korkean rakennuksen katolle nyt käymään sitten. Se oli korkealla ja sieltä näki kyllä hyvin ihan ympäri Singaporen! :) Aurinko paistoi ja oli lämmin. Mentiin vielä tuttuun tapaan Rafles Place:n syömään ja otettiin reissun kiinalaisannos siitä, että mentiin käymään Chinatownin marketilla. Ihan samanlaista oli tavarat kuin täälläkin.

Siellä se formularata on!

Sunnuntaina käytiin vain aamupalalla ja sitten seikkailemaan kohti lentokenttää. Singaporen lentokenttä oli aika vaikuttava kyllä myös. Siellä oli kukkia, vettä, kukkatarhoja ja muutenkin kenttä oli tehty hengailuun. Siellä oli hyvä odottaa lentoa. Ainut miinus oli että turvatarkastus oli vasta portilla? Eli ei saanut viedä mitään vesipulloja tms koneeseen.

Lento lähti myöhässä ja oli kyllä ilmakuoppaisin ikinä, siellä varmaan oli joku kunnon myrsky. Näköjään myös lentokoneessa voi tulla huono olo.. Ajattelinkin että en kyllä ikinä mene mihinkään heiluvaan laitteeseen enää.

Hyvä reissu oli! Kannatti ehdottomasti käydä! Tykkäsin kovin. Siellä kyllä oli melkein liian kuuma jo kaupungissa asumiseen. Hiki vain valui. Singapore kuitenkin oli vaikuttava ja jäi vahvasti mieleen. Kallis kaupunki oli, mutta ehdottomasti vierailun arvoinen. Oli ikimuistoinen ja kokemusrikas loma! Ja hoiti lomantehtävän, stressi lähti hetkeksi, mutta tilalle kyllä tuli fyysinen väsymys, on tuo kaupunkilomailu kuitenkin rankkaa. Tykkäsin Singaporesta paljon enemmän kuin Hong Kongista, vaikka se oli iso kaupunki, siellä oli tilaa ja avaruutta, eikä siellä ollut miljoonia kiinalaisiaparveilemassa.

Ihana reissu! Hyvää viikonalkua teille kaikille!