tiistai 22. tammikuuta 2013

first day!

Matkaan lähdettiin Jyväskylästä 12 aikaan sunnuntaina päivällä. Siinä meni vähän haikeissa tunnelmissa matka kohti Helsinki-Vantaata, matkalla käytiin Ikeassakin :D kentällä vielä kahviteltiin ja sitten oli aika mennä kohti turvatarkastusta.. Sinne me sitten lähdettiin, kohti suurta maailmaa kun rakkaat jäi vilkuttelemaan toiselle puolelle. Kyllä siinä muutama kyynel tirautettiin mutta sitten tsempattiin ja lähdettiin kohti porttia.

Ensin lennettiin Turkkiin Istanbuliin, missä oli muutaman tunnin vaihto klo 23-01. Lentokoneessa saatiin 2 aikaan ruokaa ... ja sitten koitettiin nukkuakin hetki ja toinenkin. Aamulla 7 aikaa meitä jo heräteltiinkin. Pari viimeistä tuntia meni vähän puoli paniikissa, että mitä, kohta ollaan oikeasti PERILLÄ.

Lopulta päästiin pois koneesta, sitten olikin semmoinen suu auki -refleksi kun alettiin tajuta, miten iso se lentokenttä on! No, seurattiin massan mukana ja piti mennä lentokentän sisäiselle metrolla, että päästiin immigrant-tarkastukseen ja sen jälkeen hakemaan matkatavoroita. Saatiin täyttää semmoinen maahantulokaavake ja saatiin 6 leimaa passiin ja ollaan sitten maahanmuuttajia, jippii.

Laukut otettiin matkaan ja sitten kohti portteja ja ulospääsyä. Siellä oli onneksi tuttu Jarkko vastassa ja sitten jo mentiinkin ensin Octobus (metro-juna-bussi -korttia ostamaan) ja sitten liittymät! Puoli tuntia oltiin oltu maassa, mutta meillä oli jo liittymät ja netti! :D se oli hyvä se.

Sitten alkoi selviytyminen kentältä kohti Student Hallsseja, ensin mentiin junalla ja katsottiin maisemia ihan suu auki että mitä. Sitten vaihdettiin taksiin (täällä ajetaan väärällä puolella!) ja oli aikamoista kyytiä se taksi. Taksi ei onneksi ihan mahdottomia maksa täällä, 4-7euroa (40-70dollaria) kerta.

Päästiin asuntolalle asti, sitten kirjauttiin sisään ja saatiin hetki odotella että päästiin noista turvaporteista läpi sisälle asti.. Joo, täällä on vartijat ja kunnon check-in -järjestelmä.

Käytiin huoneessa, ja todettiin suuri järkytys. Lattia oli aivan kurassa, ja muutenkin oli tosi kolkko ja ankea. Noh, oltiin se hetki siinä. Ja sitten lähdettiin Jarkon kanssa kierrokselle.

Käveltiin ensin meidän koululle ja Jarkko näytti muutamia paikkoja matkalta, pankkeja, ruokapaikkoja jne. Käytiin ihmettelemässä meidän valtavaa koulua, josta lisää kun oikeasti mennään huomenna käymään sielä sitten. mutta se kampus on VALTAVA.

Otettiin sieltä sitten taksi ja mentiin Ikeaan. Ensin mentiin syömään niinkin omaperäistä ruokaa kuin Ikean swedish meatballs, namnam. Ja sitten mentiin Ikea-kierrokselle ja mukaan lähti tosiaan muutama matto, peitto ja tyyny, hengareita ja pyyhkeitä. täällä ei ollut mitään huoneessa!

Taksilla hurauttettiin sitten takaisin asunnolle, heitettiin kamat huoneeseen ja sitten mentiin vielä kiertämään lähikaupat, käytiin ostamassa pesuaineita ja juotavaa.

Sitten vihdoin asunnolle takaisin, oli jo valtaisa väsy!

Ilta meni siivotessa .. kuurattiin lattiat, pestiin vessa (yhteinen toisen huoneen kanssa) ja pyyhittiin kaikki hyllyt ja tehtiin sängyt valmiiksi.

Sitten saatiin puhelimien kautta netti toimimaan ja päästiin skypettämään Suomeen :) Siinä meni loppuilta tavaroita purkaessa ja äsken juurikin tutustuttiin noihin meidän kämppiksiin kenen kanssa yhteinen vessa, toinen on Suomesta kans! ja toinen Australiasta.

Hyvältä vaikuttaa kaikki, paljon on nähtävää ja koettavaa, kyllä se tästä lähtee!

ps. tänään opittua, kun sanoo "Lei Kum Suksee" taksikuskille, niin pääsee asuntolalle :D

Kiittään ja kuittaan pitkän ekan päivän jälkeen!